Nogle elever fra Øregård Gymnasium er blevet interviewet om, hvordan de syntes årene uden karakterer har været.
Den første elev var Josefine Gregersen som gik på Øregård gymnasium. Josefine udtaler sig som at hun faktisk syntes at det havde været rigtig godt og at det ligesom havde taget det her store pres fra en skuldre og at hun turde mere. Fx at skrive på en anden måde eller generelt bare gøre ting på en anden måde for nu var der ikke en eller anden dum karakter som skulle ødelægge det hele. Samtidig syntes hun ikke at folk ikke lavede noget nu hvor man ikke fik karakterer men at man ligesom nu genre ville vise læren at man godt kunne og at man fik en personligt forhold med læren anderledes end hvis man fik karakter.
Jeg syntes personligt at karaterer er godt at få hvis man kan bruge dem til noget. Jeg kunne fx godt lide at få dem i folkeskolen for at se hvor jeg lå på skalaen men sammentidlig var jeg måske ikke så glad for dem som jeg gerne ville havet været. For der lå netop stadig det her pres indvendigt hos mig om jeg nu fik rækt hånden nok op i timerne og om læren ikke kunne lide mig hvis jeg fik en dårlig karakter. På den måde gad jeg godt prøve et år eller to uden karakterer for at lette presset og ikke hele tiden skulle tænke på om man deltog nok i timerne. Også mere så man ikke glemmer at høre efter i timeren fordi man er så opsat på at lyde klog og få en god karakter. Så personligt ville jeg da håbe at det kunne ske for os også og at man begyndte at gøre det sådan fast nu når man har testet det og kan se at det hjælper med konstruktivt feedback i stedet for karakterer.
Den første elev var Josefine Gregersen som gik på Øregård gymnasium. Josefine udtaler sig som at hun faktisk syntes at det havde været rigtig godt og at det ligesom havde taget det her store pres fra en skuldre og at hun turde mere. Fx at skrive på en anden måde eller generelt bare gøre ting på en anden måde for nu var der ikke en eller anden dum karakter som skulle ødelægge det hele. Samtidig syntes hun ikke at folk ikke lavede noget nu hvor man ikke fik karakterer men at man ligesom nu genre ville vise læren at man godt kunne og at man fik en personligt forhold med læren anderledes end hvis man fik karakter.
Jeg syntes personligt at karaterer er godt at få hvis man kan bruge dem til noget. Jeg kunne fx godt lide at få dem i folkeskolen for at se hvor jeg lå på skalaen men sammentidlig var jeg måske ikke så glad for dem som jeg gerne ville havet været. For der lå netop stadig det her pres indvendigt hos mig om jeg nu fik rækt hånden nok op i timerne og om læren ikke kunne lide mig hvis jeg fik en dårlig karakter. På den måde gad jeg godt prøve et år eller to uden karakterer for at lette presset og ikke hele tiden skulle tænke på om man deltog nok i timerne. Også mere så man ikke glemmer at høre efter i timeren fordi man er så opsat på at lyde klog og få en god karakter. Så personligt ville jeg da håbe at det kunne ske for os også og at man begyndte at gøre det sådan fast nu når man har testet det og kan se at det hjælper med konstruktivt feedback i stedet for karakterer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.