15 gymnasieklasser landet over er udvalgt af Undervisningsministeriet til at deltage i et to år langt forsøg. Forsøgets mål er at skabe et nyt læringsmønster blandt eleverne. Eleverne skal lære at de ikke går i skole for at på et stykke papir med tal på, men for rent faktisk at lære. Blandt andre mener lektor Arnt Louw, at det vil gøre eleverne dygtigere samtidig gavne deres måde at lære på på sigt. Han siger også, at det vil hjælpe eleverne til at spørge ind til det de ikke ved i stedet for at tie for at virke klog. Derved bliver eleverne faktisk klogere.
Lektor Arnt Louw siger også, at tidligere forsøg med karakterfrihed viser at eleverne tør kaste sig mere ind i undervisningen når der ikke er karakterer i vente.
Grundig feedback og udtalelser viser sig at være mere gavnende for eleverne.
Eleverne fra Øregård Gymnasium har delte meninger. Nogle mener at det er en god mulighed for dem. De kan bedre fokusere på deres læring og opgaver i stedet for karakterpres. Andre elever mener, at det bliver en udfordring for dem. De har svært ved at se hvordan de skal kunne holde styr på hvilket niveau de er på. De har brug for at se deres fremskridt i tal.
Jeg synes at det karakterløse gymnasium er en fantastik ide. Jeg ville have det rigtig godt med ikke at blive bedømt med tal. Jeg tror at det ville give mere afslappethed i forhold til aflevering af opgaver. Ikke i den forstand at man ikke ville gøre sig umage, men at man ikke ville være "bange"/nervøs for at få sin karakter. Jeg kan sagtens forstå at nogle kan have svært ved ikke at få karakterer, men jeg ville helt klart være glad for at være en del af det karakterløse gymnasium.
Skrevet af: Anna Raunsø
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.